فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم | چه کسانی از هدایت خداوند محرومند / جایگاه جهاددوستی در پیشگاه الهی
کد خبر: 3924883
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
قسمت بیست و هشتم/

فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم | چه کسانی از هدایت خداوند محرومند / جایگاه جهاددوستی در پیشگاه الهی

مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به آیه ۲۴ سوره مبارکه توبه برخی نکات تدبری آن را تشریح کرد و گفت: خداوند در این آیه جایگاه جهاد را مشخص کرده است.

اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در بیست و هشتمین جلسه از سلسله جلسات روش‌های تدبر در قرآن کریم به بیان برخی نکات تدبری در آیه ۲۴ سوره مبارکه توبه پرداخته است. امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس و در ابتدای پیامی که برای حضور مردم در جبهه‌ها صادر کرده بودند این آیه را مطرح کرده بودند. در ادامه متن و فیلم بیست و هشتمین جلسه تدبر در قرآن کریم بارگذاری شده است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم
در ایام دفاع مقدس هستیم، دفاعی که تقدس داشت، دفاعی که دشمن به ما حمله کرد و ما تحت زعامت یک‌ مرجع تقلید عالیرتبه امام‌ خمینی(ره) عموماً قیام کردیم و در مقابل صدام ملعون و رژیم بعث عراق مقاومت کردیم و خاک وطن را حفظ کردیم که «حب‌الوطن من الایمان» امیرالمومنین(ع) فرمودند وطن دوستی بخشی از ایمان است.
در آیه ۲۴ سوره مبارکه توبه خداوند متعال در خصوص جهاد اینگونه می‌فرماید « قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ» یعنی پیامبر(ص) به مردم اینگونه بگو اگر‌ پدرانتان، فرزندانتان، برادرانتان، همسرانتان، قوم و عشیره‌تان، اموالی که برای خود جمع کرده‌اید، تجارتی که می‌ترسید کساد شود و مسکن‌ها و خانه‌هایی که برای شما رضایت‌بخش است صبر کنید تا دستور خداوند بیاید که خداوند فاسق‌ها را هدایت نمی‌کند.
پیش از این یک بحث کرده بودیم با عنوان «ذکر عام بعد از خاص» یعنی یک‌ حکم‌ کلی را می‌گوییم قبل از آن نیز یک سری جزئیات را گفته‌ایم.
خداوند در اینجا نیز یک سری جزئیات را گفته و بعد گفته است خدا فاسق‌ها را هدایت نمی‌کند. چه کسانی؟ کسانی که مال، خواهر، برادر، فرزند، مادر و خانه را از جهاد در راه خدا بیشتر دوست دارند. از نظر قرآن اینها فاسق هستند و فاسق‌ها هیچ‌وقت هدایت نمی‌شوند.
ذهن من به یاد امام خمینی(ره) رفت که در اواخر جنگ در پیامی که داده بودند اول پیام این آیه را مطرح کرده بودند تا افراد را تشجیع و تحریک کنند به اینکه باز هم‌ جبهه‌ها را پر کنند و جهاد کنند تا اگر دشمن بعث دوباره به خط زد محکم‌ جلوی او بایستند. نمونه‌ها را دیدیم که پیش آمد و بعدها هم مرصاد رخ داد که به فرماندهی سپهبد شهید صیادشیرازی چگونه در مقابل منافقین ایستادند و آن ها را تار و مار کردند.
حالا که از نظر قرآن کریم جهاد دوستی از خانواده دوستی مهم‌تر است و اتفاقاً در جاهای دیگر داریم که باید خانواده را دوست داشته باشیم اما دوستی جهاد از دوستی خانواده مهمتر است.
دوست داشتن اموال حلال اشکال ندارد «وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا» مال حلال دوست داشته باش اما جهاد دوستی از مالی که حلال به دست آورده ای برای خداوند مهمتر است.
پس همچنانکه که فرزندان را تربیت می‌کنیم که مال حلال به دست بیاورند و تربیت می‌کنیم که خانواده را دوست داشته باشند باید تربیت کنیم که جهاد در راه خدا را حتماً دوست داشته باشند و برای آنها مهم باشد که در راه خدا جهاد کنند.
اگر این‌ حالت ایجاد نشود «فَتَرَبَّصُوا» خدای متعال ترمز شما را می‌کشد و وای بر آن روزی که خداوند این‌ نیروی محرکه را تایید نکند و بگوید ترمز کنید.
حتماً فرزندانمان را به‌ گونه‌ای تربیت کنیم که اگر جهاد در راه خدا لازم شد پای کار باشند. به هر جهت ما منتظر هستیم امام زمان(عج) تشریف بیاورند و یک روزی در رکاب ایشان جهاد کنیم.

انتهای پیام
captcha